Prototyping & Design Thinking: hoe maak je prototypes? [Low/high fidelity] (2024)

Design Thinking Theorie

Wat is prototyping?

Prototyping kan als volgt worden omschreven: prototyping is het uitwerken van je te ontwikkelen product of idee in een primitieve vorm. Prototyping is een must in een Design Thinking traject. In Design Thinking trajecten bedenk je namelijk nieuwe, vaak innovatieve, oplossingen voor complexe problemen die mensen ervaren (ook wel: wicked problems). Middels een prototype kun je deze vernieuwende ideeën snel, goedkoop, maar toch goed testen.

Waarom is prototyping nuttig?

Prototyping binnen Design trajecten heeft diverse voordelen. Door je idee in een vorm te gieten:

  • wordt het concreter (zeker ook voor stakeholders die minder nauw bij de ontwikkeling van het idee staan),
  • ontdek je waar verbeterpunten nodig zijn,
  • en bespaar je kosten. Je ontdekt immers in een vroeg stadium of je idee levensvatbaar is zonder torenhoge budgetten besteed te hebben aan de technische of fysieke uitwerking.

Prototyping & Design Thinking: hoe maak je prototypes? [Low/high fidelity] (2)

Low (rapid) vs high fidelity prototyping

Er zijn echter vele vormen van prototyping – van het eenvoudig knutselen met karton tot het maken van clickable demo’s. Hoe kies je voor de juiste vorm?

Die vraag laat zich niet eenvoudig beantwoorden. Het flauwe antwoord is dat dit situatie- en product-afhankelijk is. Concreter betekent dit dat waar het gaat om technische diensten en producten je vaak kiest voor een low fidelity prototype. Je test dan het concept van een digitaal product door de interface en interactieve elementen op een eenvoudige manier te ontwerpen. Daarvoor hoef je geen hoogwaardige technologie in te zetten; met eenvoudige online tools kun je een ‘clickable demo’ maken en met een arduino kit (programmeerbare elektronica) kun je verschillende elektrische componenten aansturen.

In een later stadium van ontwikkeling kun je kiezen voor eenmediumofhigh fidelityprototype. In dit geval ga je de interactie al nauwkeuriger uitwerken waarbij je stapsgewijs naar het eindproduct toewerkt.

Prototyping bij fysieke producten

Wanneer je een fysiek product ontwerpt is het vaak handig dit product in miniatuurvorm te ontwikkelen. Veel bedrijven zetten tegenwoordig in oprapid prototypingwaarbij met CAD systemen (Computer Aided Design), 3D printers of Freesmachines een miniatuurvorm van het te ontwikkelen product wordt gemaakt. Deze rapid prototypes zien er professioneel uit en lenen zich goed om het idee te pitchen aan mogelijke investeerders.

Toch hoeft een prototype er niet gelikt uit te zien, sterker nog; een scrappy prototype gemaakt van eenvoudige materialen werkt soms zelfs beter omdat het anderen het idee geeft dat ze nog kunnen meedenken en mee-ontwerpen. Ook 2-dimensionale vormen, zoals schetsen of storyboards zijn een prima vorm om mogelijke gebruikersinteracties te testen.

Prototyping bij diensten

Tot slot is er een rollenspel een eenvoudige en leuke manier om te prototypen. Zeker in het geval je een dienst ontwikkelt is een rollenspel een effectieve manier om de relaties tussen klant, service aanbieder en de momenten van interactie (touchpoints) te testen.

Conclusie

Kortom prototypen kan op vele manieren en in vele dimensies. Het wordt binnen Design Thinking of Design Sprints veel gebruikt. Welke je inzet is minder belangrijk dan het moment waarop je het inzet. Over het algemeen is het advies om in een vroeg stadium te beginnen met het stollen van het idee. Zo dwing je jezelf en stakeholders om concreet te worden. Het is voor veel teams lastig om in deze nieuwe mindset te komen. Tot slot is prototypen een leuke activiteit: het genereert veel energie om al die wilde ideeën realiteit te zien worden.

Prototyping is een belangrijk onderdeel van Design Thinking, een methode om te komen tot mensgerichte innovatie. Heb je het gevoel dat je nog veel meer wilt weten over prototyping en Design Thinking? Schrijf je in voor onze interactieve Design Thinking training enervaar de kracht van Design Thinking zelf aan de hand van voorbeelden en praktijkcases!

Lees ook:
  • 10 gratis Design Thinking Templates in hoge resolutie
  • Design Thinking binnen de Overheid
  • Design Thinking in de Zorg: 3 Trends
  • Hoe start je een Design Thinking project op?
  • Belangrijke mindsets die tot innovatie leiden
  • Wat is een empathy map en hoe maak ik er een?
  • Wat is een Storyboard? Een Storyboard maken in 5 stappen
  • Design Thinking als aanvulling op andere methodes
  • Het verschil tussen Design Thinking en Service Design Thinking
  • Design Thinking in het Onderwijs
  • Wat zijn wicked problems?
  • Het double diamond model
  • Heldere uitleg over Service Design Thinking

Prototyping & Design Thinking: hoe maak je prototypes? [Low/high fidelity] (4)

Danielle Arets

Danielle is een ervaren design onderzoeker met een achtergrond in filosofie en media studies (Universiteit Maastricht en Aarhus University Denemarken). Ze is als associate lector Strategische Creativiteit verbonden aan Design Academy Eindhoven. Danielle staat bekend om energieke trainingen, waarbij ze inzet op het katalyseren en analyseren van ideeën met impact; nu en in de toekomst!

Prototyping & Design Thinking: hoe maak je prototypes? [Low/high fidelity] (2024)
Top Articles
Latest Posts
Article information

Author: Nathanael Baumbach

Last Updated:

Views: 5375

Rating: 4.4 / 5 (75 voted)

Reviews: 90% of readers found this page helpful

Author information

Name: Nathanael Baumbach

Birthday: 1998-12-02

Address: Apt. 829 751 Glover View, West Orlando, IN 22436

Phone: +901025288581

Job: Internal IT Coordinator

Hobby: Gunsmithing, Motor sports, Flying, Skiing, Hooping, Lego building, Ice skating

Introduction: My name is Nathanael Baumbach, I am a fantastic, nice, victorious, brave, healthy, cute, glorious person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.